JellyPages.com

Sunday, September 15, 2013

KEUNIKAN CAP JARI

Cap jari adalah salah satu bahan bukti yang sangat berguna dalam bidang penyiasatan forensik. Ini kerana cap jari manusia adalah unik dan tidak akan ada persamaan dengan orang lain. Tidak seperti DNA yang mempunyai persamaan dengan kembarnya, cap jari seseorang itu hanya ada satu dalam berjuta-juta manusia dan tidak akan ada persamaan dengan yang lain. Ianya sesuatu yang sangat unik dan indah hasil ciptaan dari Yang Maha Esa.. 

Firman Allah di dalam surah Al-Qiyamah, ayat 3&4: 
qiyamah 3-4, ayat yang menceritakan cap jari manusia
"Patutkah manusia (yang kafir) menyangka bahawa Kami tidak akan dapat mengumpulkan tulang-tulangnya (dan menghidupkannya semula)? Bukan sebagaimana yang disangka itu, bahkan Kami berkuasa menyusun (dengan sempurnanya segala tulang) jarinya, (tulang yang lebih halus dari yang lain)". (Al-Qiyamaah, 3-4)

Betapa hebatnya Allah menciptakan jari manusia sehinggakan tiada satu pun cap jari yang sama di dunia ini. Bukti berkenaan cap jari ini telah termaktub di dalam Al-Quran, namun rahsia keunikan ini hanya dapat dirungkaikan selepas 1000 tahun turunnya Al-Quran. Bermula pada tahun 1880 sehingga kini, cap jari telah dispesifikasikan sebagai pengenalan identiti individu secara saintifik terutama sekali dalam menyelesaikan kes-kes jenayah. 

Subhanallah...Maha Suci Allah..

No comments:

Post a Comment