JellyPages.com

Friday, July 2, 2010

Ayuh Kembali ke Kuliah..


Assalamualaikum warahmatullah...


Hari ni dah 6 Julai. Cuti semester dah berakhir. Argh!!! Belum puas lagi nak cuti dah kena sambung balik belajar. Macam-macam keluhan yang keluar dari mulut rakan-rakan yang lain. Masing-masing pun masih belum bersedia untuk datang semula ke kampus memandangkan mereka tinggal jauh. Apatah lagi terpaksa berjauhan dengan keluarga. Manakan hilang rindu di hati. Baru nak bermanja dengan keluarga dah kena ke kampus semula. Biasalah tu, adat kehidupan di universiti. Macam murid-murid sekolah rendah pula, asal nak sekolah je masing-masing sakit. Ada sakit perut lah, sakit kaki, sakit hati pun ada. Alahai.. rindu pula zaman sekolah dulu.


Memandangkan semester kuliah dah bermula, jadi kenalah buat persiapan rapi. Mula lah keluar membeli barang keperluan. Tak ketinggalan yang hendak pulang ke kolej, pastinya membeli banyak barang terutama makanan. Yelah, tak lama lagi kan nak masuk bulan Ramadhan. Alhamdulillah.. jimat sikit duit belanja sem ni. Tapi sesetengah orang berhabis duit pula sebab banyak sangat beli makanan berbuka puasa. Hem.. macam-macam ragam. Kembali semula pada tajuk, setakat ni ramai juga kenalan sekolah dulu yang dapat masuk U yang sama. Syukur.. akhirnya dapat juga mereka menjejakkan kaki di menara gading. Tahniah buat mereka yang berjaya dan yang tak berjaya di harap jangan berputus asa. Masih ada harapan untuk berusaha lagi. Musim kuliah kali ni agak mencabar juga. apatah lagi subjek kali ni agak berat dan susah nak skor. Tapi kalau kita usaha, Insyaallah boleh berjaya. Harap kali ni jangan lah jatuh lagi result. Azam kali ni nak mempertingkatkan lagi usaha dan mengurangkan kemalasan yang ada ni. Lumrah hidup manusia takkan lari dari sifat malas. Tapi ada cara untuk kita mengatasinya. Banyakkan berdoa dan berzikir.. Insyaallah, kita takkan leka mengejar sesuatu yang tak berfaedah.


Sepanjang cuti semester ni, banyak perkara yang memberi pengalaman untuk saya meneruskan tanggungjawab sebagai insani. Dari sikap sahabat-sahabat yang pelbagai ragam, dapat saya simpulkan menjadi satu azimat untuk saya menjalani hari-hari yang mendatang. Maklumlah, saya ni berperwatakan agak kebudak-budakkan. Jadi, banyak yang kena belajar lagi. Walaupun usia dah mencecah 20 tahun tapi masih banyak yang perlu diperbaiki untuk menjadi wanita yang berjaya dunia dan akhirat. Insyaalah.. Apa yang menariknya cuti ni saya banyak mendengar usrah yang berkumandang di radio dan di televisyen. Alhamdulillah, ada juga kesempatan untuk mengikuti informasi yang disampaikan. Kalau waktu kuliah agak sukar untuk mendapat peluang seperti itu. Sibuk dengan assignment yang bertimbun sampaikan tiada masa untuk mendengar ceramah agama. Waktu cuti jelah yang berkesempatan untuk berbuat demikian. Bila difikirkan sebenarnya kita ni terlalu leka nak kejar ilmu tanpa kita sedari yang fardhu kita tinggalakan. Dari pemerhatian saya, ramai juga yang masih merangkak bila disuruh membaca Al- Quran. Bukan umur 5 atau 6 tahun tapi umur dah 20-an. Bila ditanya, mereka menjawab sudah lama meninggalkan Al-Quran. Astaghfirullah... Macammana orang terpelajar boleh menjawab sedemikian rupa. Sedangkan kita dituntut untuk mengamalkan ajaran Al-Quran. Itulah silapnya kita sebagai pelajar. Terlalu takut gagal sampaikan kita lupa yang sepatutnya. Waktu cuti nilah kita nak perbetulkan balik akal kita. Perbetulkan semula niat kita datang ke kampus. Untuk apa sebenarnya kita cari ilmu?? Bukan sekadar nak dapat pekerjaan bagus, tapi kita nak cari keredhaan Allah.. sebab tu saya agak terkilan dengan seorang sahabat yang merendahkan diri sebab tak dapat masuk ke alam universiti. Bagi saya, biarpun kita hanya seorang guru, jangan kita pandang hina tugas tersebut sebab yang penting bukan gaji yang lumayan berjuta-juta ringgit. Tapi keberkatan pekerjaan tersebut yang kita cari. Mentaliti masyarakat sekarang yang sukar untuk dibuang.

Bila kita kembali ke kampus, memulakan kuliah yang pertama kita, apa yang kita fikirkan? Semangat nak menimba ilmu itu perlu diwujudkan. Kalau setakat datang kuliah, tapi fikiran melayang entah kemana, balik kuliah tido...memang membuang masa dan tenaga je. Thalabul i'lmi faridhatul a'la kullimuslim.. Jadi, kita kenalah menuntut ilmu Allah itu dengan penuh kesungguhan agar mendapat rahmat dan keberkatannya. Tapi kena beringat, ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah. Itulah yang sebaiknya jika kita berilmu maka gunakanlah ia ke arah kebaikan. Apatah lagi ilmu itu kurniaan dari Allah SWT.. Orang kata waktu muda ni jangan kita sia-siakan. Gunakan usia yang ada dengan mencari bekalan untuk hari yang akan datang. Maksudnya, kita kenalah mensiap-siagakan diri dengan ilmu penuh di dada supaya jadi kayu pengukur untuk kita menghadapi hari esok yang penuh dengan cabaran. Insyaallah, kalau kita ikhlas dalam menuntut ilmu Allah akan lipat gandakan rahmat-Nya pada kita. Jangan pula bila dah penuh ilmu di dada kita jadi bongkak. Berkongsilah dengan orang yang kurang baik. Tak rugi kalau kita mengajar orang lain malah lebih senang kita nak ingat apa yang kita belajar sebab bila kita berkongsi ilmu, kita mudah untuk faham dan banyak idea boleh dikongsi bersama. Salah satu cara belajar yang effective dan berkesan.


Semoga semester kali ni lebih bermakna dari sebelumnya. Walaupun banyak subjek yang perlu dititik beratkan tapi insyaallah dengan usaha dan tawakal kejayaan itu akan digenggam juga. Forensik sains pun dah mula, kenalah cari tikus dan ulat untuk buat ujikaji. Tapi kalau dapat peluang untuk pergi crime scene mesti lagi bersemangat. Ya Allah, berkatilah ilmu yang Kau berikan pada kami dan lapangkan dada kami untuk menerimanya, rahmatilah Kami dalam keredhaan- Mu..

No comments:

Post a Comment