JellyPages.com

Wednesday, August 25, 2010

Mission is completed...

Sesungguhnya Ramadan adalah bulan yang penuh dengan ujian kesabaran. Tak terlepas juga dengan hidup aku... Seminggu berlalu aku still lagi rasa keletihan yang teramat sangat. Peluh yang menitik pun masih tak mampu nak menggambarkan kegusaran hati. Tinggal lagi berapa bulan je sisa sem ni nak berbaki tapi aku still tak dapat lagi supervisor untuk projek sem depan. Dah habis berhempas pulas keliling satu fakulti ni, tapi masih belum ada tanda2 kejayaan tu. Kasabaranku teruji, lantas tanpa dipaksa kelopak mata menitiskan air jernih. Ya Allah... dugaan apakah ini.. Bantulah hamba-Mu ini, tabahkan hatiku , Ya Rahman...

Semalaman aku menghabiskan masa untuk muhasabah diri. Di mana silapnya aku??? Air mata tak kering jua meskipun aku terus memujuk hati agar tidak bersedih. Dari berbuka hinggalah sahur, kesedihan itu masih mencengkam jiwa.Pagi ini, aku memulakan perjalanan dengan doa agar misi kali ini berjaya. Setiap langkah perjalanan ku ke kuliah aku iringi dengan doa moga Allah merahmati perjalanan hidupku hari ini. Setibanya di fac, aku terus berjumpa melilau mencari sasaran. Nasib masih belum menyebelahi aku pagi ini, tapi aku tetap sabar menanti hingga kelas kedua ku selelsai. Habis sahaja kelas, aku terus meluru ke bilik pensyarah. Terpampang di dada pintu, Dr. Norizzan Ahmat. Debaran di hati hanya Dia yang tahu. Pintu yang terkuak memberi seribu pengharapan agar dialah yang terpilih... Setengah jam berlalu, sesi diskusi kami slesai. Dengan senyuman penuh kesyukuran, akhirnya aku berjaya mendapat pensyarah untuk projek "natural product", salah satu bidang yang aku amat minati. Alhamdulillah... aku bersyukur pada Mu Ya Allah. Tak sia-sia aku bersusah payah demi nikmat ini. Gara-gara hal ni, aku tak bercakap dengan kawan2. Timbul rasa bersalah kerana menyisihkan mereka. Mungkin juga aku terasa hati kerana mereka sudah awal2 lagi booking pensyarah. Misi yang pertama sudah selesai..langkah seterusnya perlu di atur dengan lebih teliti agar selepas ini tiada lagi masalah yang timbul..

Misi kedua pula bakal menyusul.. Tinggal seminggu lagi masa yang ada. Sedaya upaya kudrat yang ada aku usahakan agar perjalanan majlis nanti lancar. Letih juga jadi Projek Leader, segala-galanya aku kena pantau. Ingat dapat la duduk senang lenang, tapi jadi lak sebaliknya... Sabar jela... Menarik juga pengalaman kali ni. Berbanding zaman sekolah dulu, kami bergerak on grouping. Tapi sekarang, aku kena manage sendiri. Nasib baik AJK masing-masing tak de masalah. Kalau tak susah juga. Even minggu depan, harap-harap menjadilah kali ni. Fist time aku jadi orang penting zaman universiti ni. Pengalaman yang cukup mencabar. Mula-mula rasa nak nangis gak bila kena tegur kesalahan yang tak disengajakan. Tapi bak kata orang, learn from a mistake is better for excellent. Dari situlah aku belajar banyak perkara. Tapi hati pun terasa gak.. huhuhuhu...

Sekarang kelegaan mula bertapak kembali. Alhamdulillah, ada juga hikmah yang tersembunyi disebalik kekusutan yang berlaku. Kita hanya merancang, Allah jua yang menentukan. Baik buruk sesuatu perkara tu, kita kena terima dengan redha dan sabar. Ramadan kali ni banyak memberi pengalaman yang mencetuskan inspirasi untuk aku terus berusaha.


Berakit rakit ke hulu,

berenang renang ketepian,

Bersakit sakit dahulu,

bersenang-senang kemudian...



Man jadda wajada, waman zara'a khosada...

No comments:

Post a Comment