JellyPages.com

Tuesday, May 18, 2010

Kasih Ibu..

Lafaz Yang Tersimpan



Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar
tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan



Bersempena dengan sambutan Hari Ibu yang lalu memberikan Wardah idea untuk menukilkan sedikit kata-kata. Lagipun dah lama benar rasanya tak melewati laman blog ni. Maklumlah, sibuk dengan kerjaya sebagai pelajar, tambahan lagi exame hari tu. Letih juga study ni… tapi itulah realiti kehidupan.. Berkata tentang hari Ibu, tentu insan-insan di luar sana turut meraikannya. Hari yang cukup bermakna buat seorang wanita bergelar ibu. Sedangkan hari kekasih orang sanggup bersusah payah untuk meraikannya takkan hari ibu ni hanya disambut hambar. Bukankah dia yang paling penting dalam hidup kita? Tanpa ibu takkan lahirlah kita di dunia ni.Tapi ada juga yang sekadar memandang sepi hari tersebut.. sibuk dengan kerjalah katanya. Apalah sangat dengan kerja dan wang ringgit kalau nak dibandingkan dengan kasih ibu pada kita. Bukan lama pun, kalau sibuk sangat takkan tak boleh nak call ataupun bagi kad ucapan pada mereka ni. Kadang-kadang timbul rasa kasihan pada warga emas yang tinggal di Rumah Kebajikan Masyarakat. Rata-ratanya masih mempunyai anak tetapi masing-masing sibuk dengan kerjaya sehinggakan lupa pada tanggungjawab yang sepatutnya mereka pikul. Jangankan nak meraikan mereka, nak menjenguk sekali sekala pun payah. Pening juga bila memikirkan sebab munasababnya. Minta-minta kita bukanlah tergolong dalam kelompok itu…



Sejak dari kecil lagi kita mengenalinya. Dia yang menjaga kita saban hari tidak kira siang atau malam tanpa menghiraukan penat lelah. Walaupun tenaganya tidaklah sekuat mana tapi demi anak tercinta dia sanggup berkorban apa jua agar anaknya terjaga rapi. Jangankan semut, nyamuk seekor pun takkan dibiarkan mengganggu si anak kecil. Si anak dijaga bagaikan permaisuri. Apa yang si anak nak, dia beri. Walau mahal sekalipun si ibu sanggup bersusah payah mencari wang agar si anak gembira. Di bekerja siang dan malam demi masa depan anaknya. Tapi bila si anak dewasa, si ibu dipandang sebelah mata. Apatah lagi bila ditaburi dengan kekayaan, si ibu yang hidup dikampung dipandang hina. Kalau zaman dahulu ada si tanggang, kini dizaman moden juga tidak kurang hebatnya dengan kisah anak derhaka. Muncul si Tanggang ini bukan seorang dua bahkan beribu… ada yang lagi hebat sehinggakan sanggup membunuh ibu sendiri. Sungguh malang nasibmu ibu.. Orang kata zaman globalisasi manusia semakin maju… tapi apa yang kita lihat bukan begitu malahan sebaliknya. Manusia kian hilang pedoman. Zaman jahiliah nampaknya sudah bermaharajalela. Apalah nak jadi…..



Kembali pada diskusi, adakah anak-anak zaman sekarang menghormati ibu bapanya? Salah siapa si anak menjadi derhaka. Adakah salah didikan si ayah? Adakah si ibu kurang memberi perhatian? Ataupun memang si anak yang tidak menggunakan akal? Tepuk dada tanya jawabnya.. Berkisar tentang kehidupan masa kini, ibu bagaikan tiada erti hidupnya. Dimana-mana pun kita akan mendengar luahan hati si ibu yang ditinggalkan terumbang-ambing keseorangan. Mencalitkan sedikit kerisauan di hati Wardah…. Apalah nasib ibu lepas ni.. Mengenangkan Wardah juga punyai seorang ibu, pastilah kisah si Tanggang moden memberi impak yang cukup besar buat Wardah. Harapnya kalian di luar sana jangan mempersiakan ibu-ibu anda ataupun anda akan menyesal dikemudian hari. Bukan apa, sekadar ingin mengingatkan yang alpa… Takkan seorang anak Adam itu mencium bau Syurga jika derhaka pada orang tuanya…. Berhati-hatilah kita apabila berhadapan dengan ibu bapa kita. Jangan sesekali disakiti hati mereka kelak hidup kita yang merana.



Buat ibu, terima kasih atas segala pengorbananmu membesarkan anak-anakmu. Kami takkan mempersiakan ibu hingga akhir waktumu. Terima kasih atas doa darimu sehinggakan kami mampu meraih kejayaan… Takkan ada insan yang mampu menjadi perwira sepertimu. Engkaulah satu yang menjadi kebanggaan kami anak-anakmu. Semoga Allah sentiasa merahmatimu seperti mana engkau membesarkan kami. Walaupun hidupmu dihurung kemiskinan tapi semangatmu cukup kental untuk menjadikan anak-anakmu meraih genggaman kejayaan. Syukran jazilan ya ummi..

No comments:

Post a Comment