JellyPages.com

Wednesday, May 19, 2010

Oh guru...

Selalunya bila sebut je 16 Mei semestinya tergambar difikiran masing-masing karektor seorang guru. Macam saya juga... terbayang cikgu yang garang masa zaman persekolahan dulu. selalu je kena leter..maklumlah masa tu nakal, ada je halnya. Sampaikan kecoh satu sekolah. Itulah kenangan paling manis kat sekolah. Selamat Hari Guru cikgu... terima kasih atas tunjuk ajar kalian. Kalau tak kerana leteran cikgu, tentu saya tak berjaya macam sekarang ni.

Mengimbau kembali zaman dibangku sekolah, setiap kali sambutan Hari Guru diadakan, mesti saya and the geng yang paling sibuk sekali. Rasa best sangat dapat buat preparation untuk cikgu-cikgu. Kadang-kadang kami terpaksa kerja overtime sampai lewat malam semata-mata nak memberikan hari yang cukup indah untuk guru-guru. Ada satu ketika tu sampai nak pitam rasanya sebab terlalu letih. Tapi puas hati sebab majlis tersebut berjalan dengan lancar walaupun banyak kekurangan. Selalunya sambutan seperti ni mesti ada jualan hadiah khas untuk diberikan pada guru. Tapi saya tahu, bukan semua orang beli untuk guru. Ada yang mengambil kesempatan untuk menyambut hari kekasih pula. Siap bagi coklet, tak cukup lagi dengan bunga ros. Zaman remaja la katakan, orang mula nak kenal cinta. Silap hari bulan ada pula yang buat adengan romantis.. hai... macam-macam. Tapi pada saya, kenangan zaman remaja paling menyeronakkan. Walaupun ada pahitnya, tapi mengajar erti ketabahan hidup dimasa akan datang. Hari Guru tahun ni macam mana pula? Tentu sambutannya lebih meriah. Kadang-kadang timbul juga rasa sedih sebab dah tak dapat lagi nak meraikan hari tersebut bersama cikgu-cikgu yang saya sayang. Tapi saya tak pernah sedikit pun melupakan mereka. Masih terngiang-ngiang kata-kata nasihat mereka. Setiap kali saya ada masalah pada mereka lah tempat saya mengadu. Mereka bagaikan bonda dan ayahanda saya. Sampaikan saya tak sanggup nak berpindah sekolah sebab tak nak berjauhan dengan mereka. Bila diingat balik rasa kelakar pun ada. Ramai yang kata saya anak emas, tapi saya tak rasa begitu. Prinsip hidup ni kita kena amanah dan bertanggungjawab baru semua orang respect kat kita. Lagi satu ikhlaskan hati kita bila buat sesuatu. Innamala'malubinniyah...itulah resepi kejayaan yang cikgu bagi pada saya.

Sejak masuk kelas sains tulen rasa keyakinan makin tercabar. Mana taknya, perempuan Melayu terakhir. Nasib baik naik Form 5 ada juga teman baru. Tapi memang mencabar bila kita terpaksa bersaing dengan pelajar Cina. Bukan calang-calang pandainya. Mula-mula rasa rendah diri juga. Tapi atas dorongan dan galakkan cikgu saya berjaya sesuaikan diri berada dalam kelas tu. Sebenarnya saya ambik kimia forensik ni sebab nak menyahut cabaran cikgu kimia. Sebab dulu saya tak pernah dapat A untuk subjek ni. Tapi berkat doa dari guru lah saya dapat mencapai apa yang saya nak hari ini. Terima kasih cikgu...

Hem.. Tup-tup hari ni ramai juga kenalan yang bakal bergelar guru. Tahniah buat mereka yang berjaya dalam karier ni. Nampak je jadi cikgu ni senang, tapi sebenarnya amat mencabar. Kena ada persediaan mental dan fizikal. Bukan je pemain bola sepak yang perlukan latihan malah nak jadi seorang cikgu pun kena ada persediaan yang rapi. Dulu zaman kanak-kanak ada juga menyimpan hasrat nak jadi cikgu. Tapi tak ada rezeki sebab tak ada sifat seorang guru pun. Nak jadi pendidik yang berjaya kenalah pandai mendidik. Makanya kenalah pandai mengajar dan diajar. Jangan pula jadi kurang ajar.. Sekarang dah tak ramai yang nak jadi cikgu. Tapi pelik juga sebab walaupun ada kekosongan staf tapi masih lagi ada yang menunggu. Mungkin bidang yang dikehendaki tak selaras dengan bilangan guru yang ramai. Yelah, zaman teknologi ni bidang sains dan teknologi yang paling diberi keutamaan. Selaras dengan wawasan 2020 nanti. Apapun diharap rezeki mereka sentiasa ada. Kita hanya mampu merancang tapi Allah yang menetukan.

Jangan kita memandang sebelah mata pada guru yang mendidik kita. Tanpa mereka takkan lahirnya cendikiawan terulung. Kalau tiada mereka takkan muncul saintis dan arkeologi apatah lagi seorang menteri. Hargailah pengorbanan mereka ini. Setiap ilmu yang mereka curahkan takkan mampu untuk dibalas walaupun dengan jutaan ringgit. Buat guru-guru di SK Seri Utama, SMK Seri Bedena, pensyarah saya di Kolej MARA Kulim dan UiTM... terima kasih atas tunjuk ajar kalian. Semoga Hari Guru ini memberi inspirasi pada kalian untuk terus berjuang dalam mencorak warna kehidupan anak didikmu.. akhir kalam saya simpulkan pantun kasih buat sang guru..


Puyu sembilang bermain riang,

jauh kemudi menuju terusan,


guru cemerlang pelajar gemilang,


aspirasi diri penggerak wawasan.




Pohon cendana bersirat dahan,

gugur daunnya dihembus bayu,


takkan sirna ilmu pengetahuan,


jika guru berdedikasi selalu.




Riang puteri mengejar si dayang,

galak bermain di taman larangan,


guru mendidik pelajar cemerlang,


akhlak terpuji pewaris kegemilangan.




Semerbak harum buah berangan,

harum lagi melati di hulu,


kasihmu guru tiada tandingan,


moga Allah rahmati selalu.






nukilan kasih dari anak didikmu _ Wardah Arisya_


No comments:

Post a Comment